[email protected]


Logo
Bli medlem
Langrenn

For trenere

Custom image

Alle hovedtrenere og lagledere må sette seg inn i Røa IL Langrenns sportslige plan. Sommeren/høsten 2025 revideres denne, med Røa ILs verktøykasse som et tillegg for mer praktisk bruk. Det oppfordres også til at hjelpetrenere leser og forstår dette. 

Langrennsgruppens sportslige plan er et styrende dokument for å legge føringer om hvordan vi i Røa IL kan tilby ´´verdens beste langrennstreninger´´. 

Det anbefales at trenere har god dialog med sportssjef i langrennsgruppen, samt har dialog med eldre og yngre gruppe for å sikre kompetanseoverføring og erfaringsutveksling. Det avholdes 2-3 årlige møter med alle Røa IL Langrenns hovedtrenere og oppmenn. 

Klubben dekker kursavgift på NSF sine trenerkurs. 

Olympiatoppens synspunkter på trening for barn

I følge Olympiatoppens anbefalinger skal idrett for barn i alderen ca 6 – ca 11 år preges av variasjon. En variert barneidrett skal i prinsippet ha et likt innhold for alle barn. Eventuelle ulikheter må bestemmes av barnets utviklingsnivå og idrettenes egenart. Det er unaturlig å skille mellom barneidrett for utøvere som kanskje en gang i framtida kan bli topputøvere og utøvere som kanskje ikke kan bli det. Et slikt skille hører hjemme på et senere utviklingsnivå der barnet har blitt ungdom og er klar til å ta egne valg i forhold å underkaste seg de krav som stilles til en toppidrettslig utvikling i de ulike idretter.

Aldersgrupperingene som er oppgitt for de ulike nivåer er veiledende. Det er viktig å ha som bakteppe at barn utvikler seg ulikt både før og under puberteten. Dermed trenger barn og unge ofte ulike utfordringer og stimuli og dermed ulik eller differensiert aktivitet/trening.

NIVÅALDERSGRUPPEUTVIKLINGSNIVÅHOVEDFOKUS
1.0 – ca 6 årAktiv start periodenLære grunnleggende bevegelser
2.ca 6 – ca 8 årGrunnlagsperiodenUtvikle grunnleggende motoriske og fysiske forutsetninger
3.ca 9 – ca 11 årFerdighetsperiodenLære og utvikle grunnleggende idrettslige ferdigheter
4.ca 12 – ca14 årLære å trene periodenUtvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklingsmål
5.ca 15 – ca17 årLære å konkurrere periodenLære å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser.
6.ca 18 – ca22 årTrene for å konkurrere periodenVidereutvikle evne til å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser og lære å se sammenhenger mellom forberedelser og utvikling av resultater.
7.etter ca 23 årTrene for å vinne periodenUtvikle og praktisere toppidrettslige ferdigheter og kvaliteter